En internationell cityflygplats

Linköping City Airport är en internationell cityflygplats med ett centralt läge. Det gör att vi är tillgängliga oavsett varifrån i regionen du kommer – och oavsett om du reser med bil, cykel, tåg eller buss. Idag erbjuder vi en snabb och smidig väg vidare ut i Sverige och Europa via Amsterdam. Vi arbetar också på att ge dig tillgång till ytterligare knutpunkter i Europa, så att du enkelt kan ta dig dit du vill i världen – och hem igen.

Linköping City Airport ska vara en effektiv och tillgänglig flygplats, med personlig service och öppen atmosfär. De flesta som reser via oss reser i tjänsten, varför vi är extra lyhörda för de krav och förväntningar som följer med det.

En knutpunkt

På Linköping City Airport lyfter och landar planen ett par minuter från Linköpings stadskärna. Vårt läge intill E4:an och järnvägens stambana gör oss till en knutpunkt för kommunikationer.

Linköping City Airport ligger mitt i Östergötland, men också mitt emellan Göteborg, Malmö och Stockholm. Lyfter man blicken ytterligare ser man även att vi ligger mitt i den Nordiska triangeln mellan huvudstäderna. Det gör oss till en knutpunkt för kommunikationer ur flera perspektiv.

Korta fakta

Linköping City Airport är ett dotterbolag till Linköpings Stadshus AB och ägs av Linköpings Kommun. På Linköping City Airport arbetar drygt femtio personer med att underhålla och vidareutveckla flygplatsen samt serva de 145 000 passagerare som årligen reser via oss (2019). Terminalbyggnaden omfattar 2 500 kvm med två gater som kan ta ca 250 personer. Vi har en kapacitet för 200 000 passagerare årligen. Landningsbanan är 2133 meter lång, 45 meter bred och har bankod 4 C. Idag erbjuder vi, genom vår flygoperatör KLM, upp till 3 dagliga avgångar till Amsterdam. De flesta av våra resenärer byter på Schiphol och flyger vidare ut i världen. Vi är utsedda till beredskapsflygplats vilket innebär att vi med en timmes förvarning kan öppna upp dygnet runt för att ta emot nyttotrafik såsom ambulansflyg.

Historik

Som Sveriges flyghuvudstad har Linköping en lång tradition inom flygindustri och flygtrafik. Det första fältet fanns redan i början av 1930-talet. Ursprungligen handlade det om att bedriva prov- och kontrollflygningar av flygplan tillverkade av Saab.

Sedan 1977 har flygplatsen haft civil status för trafikflyg och 1979 inleddes den civila flygtrafiken, med flygklubbens dåvarande lokaler som terminal. I början av åttiotalet byggdes en terminalbyggnad med kapacitet för 20 000 passagerare per år.

1987 byggdes en ny och större terminal med kapacitet för 100 000 passagerare per år. Den terminalen byggdes sedan till under 2003, då även vissa ombyggnationer gjordes samt markarbeten, inflygningsljus och inflygningshjälpmedel. 2007 var det återigen dags att utöka terminalens kapacitet, den här gången med ca 600 kvm fördelade på nya kontor, avgångshallar och ankomsthall.

Idag är Linköping City Airport en modern och effektiv internationell cityflygplats med kapacitet för 200 000 passagerare per år – och med många spännande framtidsplaner.